Tunteet mietiskelyn tukena

Luento Kasnäsissä 27.1.2003. Tiibetistä englanniksi kääntänyt Karma Tashi, suomennos Ani Sherab.

Opettaja: Mingyur Rinpoche

(Rinpoche on piirtänyt taululle kaksi kuvaa.)

Kääntäjä: Näette tässä Rinpochen piirustukset. Tällaisia olemme. Ympärillämme on erivärisiä kehiä ja jokainen kehä edustaa yhtä mielenmyrkkyä eli heikkoutta. Ensimmäinen, musta kehä symbolisoi tietämättömyyttä. Punainen on viha ja vihreä halu. Olemme näiden mielenmyrkkyjen sisällä, kokonaan niiden vallassa.

Eri mielenmyrkyt liittyvät eri asioihin: musta, tietämättömyys, on neutraali tunne. Punainen, viha, on kärsimystä ja vihreä, halu, on onnen tunnetta.

Huolimatta siitä, minkälaista elämämme on, niin kauan kuin olemme mielenmyrkkyjen vallassa, kärsimme jatkuvasti. Tämä voidaan muuttaa. On tietenkin niin, että ellei voi soveltaa korkeampien tantrojen menetelmiä, ei tiedä miten. Mutta jos tuntee edes alempien koulukuntien menetelmät, tilannetta voidaan käyttää hyväksi meditaatiossa ja henkisellä tiellä.

Rinpoche selittää ensin sen, miten muutos saadaan aikaan shamata (tyyneys-) mietiskelyn avulla. Jos esimerkiksi vihollinen uhkaa itseä, niin häntä kohtaan tuntee suurta vihaa. Se on melkein sietämätön tunne ja on aikeissa lyödä – tällainen tunne. Silloin on ensin tunnistettava tämä: minä olen vihainen. Toiseksi, vihasta ei tarvitse päästä eroon eikä sitä myöskään tarvitse seurata.

Miten se tehdään? – Katso vihaa sellaisena kuin se on. Ei ole tarpeen tutkia mistä viha tulee eikä sen väriä, katso vain omaa vihan tunnettasi. Sillä hetkellä olet vapaa vihastasi. Samalla ymmärtää, miten on käyttäytynyt ja on tietoinen siitä mitä parhaillaan tapahtuu. Se lisää ymmärrystä ja puhdistaa tai muuttaa vihan kokonaan.

Viha ei välttämättä heti katoa ja sitä on katsottava uudelleen. Karmaa ei kuitenkaan kerry, koska ei ole tehnyt vihaista tekoa ja vähitellen viha hälvenee. Tässä siis keskitytään vihaan yksipisteisesti, harjoitellaan varovaisuutta käytöksessä eikä anneta vihan sokaista. Yksipisteisyys, tarkkaavaisuus ja häiriintymättömyys ovat shamata mietiskelyn kolme avainominaisuutta.

Tuloksena on, että 1) viha muuttuu mietiskelyn tueksi ja 2) viha puhdistuu tai laantuu. Viha häviää. Samalla tavoin toimitaan myös halun ja tietämättömyyden kohdalla. Jos huomaat olevasi hajamielinen, mielen kirkkaus ja selkeys puuttuu, katso vain mieltä, josta selkeys puuttuu, ja se tukee mietiskelyä.

Vihaan ja haluun liittyvissä harjoituksissa ei yleensä keskitytä niiden kohteeseen vaan mieluummin subjektiin, katsotaan, miltä itsestä tuntuu. On tietenkin niin, että syynä on kohde, mutta on parempi katsoa subjektia kuin objektia. Näin on aloittelijoiden kohdalla. Kun mietiskelyssä pääsee pitemmälle, voi käyttää sekä subjektia että objektia meditaation kohteena.

Seuraavaksi selitetään, miten se muuttuu valaistumismieleksi, bodhicittaksi. Koska kaikki tuntevat olennot kärsivät kolmen mielenmyrkyn, tietämättömyyden, halun ja vihan vallassa, heitä kohtaan voi kehittää myötätuntoa. He tuntevat tuskaa, joten minä tunnen myötätuntoa.

Harjoituksen voi tehdä toivomalla, että kaikkien olentojen mielenmyrkyt sisältyisivät omaan vihan tunteeseen ja että muut olisivat ilman heikkouksia. Tässä lupaa ottavansa kärsimyksen pois kaikilta tuntevilta olennoilta ja toivoo, että he olisivat kokonaan vapaat myös kärsimyksen syistä.

Jos toimii kolmen mielenmyrkyn mukaan, tekee karmaa. Mutta jos tietää, miten käyttää näitä myrkkyjä, ne muuttuvat ja alkavat tukea harjoitusta ja itse asiassa niistä tulee jotain myönteistä.

Miten tämä sitten liittyy tyhjyyteen? Vihastunut henkilö on tyhjyyttä, kohde, joka vihastuttaa on myös tyhjyyttä ja vihan tunne on tyhjyyttä. Kun pysyy tässä näkemyksessä tyynesti, se on tyhjyyden mietiskelyä, joka on peilinkirkasta viisautta. Muihin tunteisiin pätee sama. Jos teillä on kysymyksiä, voitte esittää niitä

Kysymys: Mikä on tuo toinen kuva?

Rinpoche (nauraa): Jos voi kulkea menetelmän polun loppuun niin kaikki muuttuu viisaudeksi niin kuin kuvassa! Vaikka harjoittaisi yleisten kulkuneuvojen mukaan, se on mahdollista.

Kysymys: Miten tunnistaa viha, kun se leimahtaa niin äkkiä?

Rinpoche: Yleensä ottaen viha on helpoin tunnistaa. Siihen verrattuna halua ja tietämättömyyttä on vaikea tunnistaa. Mutta sanotaan, että kun harjaantuu, ei ole mitään yksittäistä ilmiötä, jota ei voisi tunnistaa. Kunhan vain harjoittelee, se muuttuu yhä helpommaksi. Ensinnäkin, tarkkaile aina itseäsi, vihastutko. Tarkkaavaisuus. Samalla pysytään tietoisena siitä, miten viha itsessä syntyy, ja ihan vain sen huomaaminen että on vihainen, on hyvin hyödyllistä.

© 2005 Mingyur Rinpoche

© Bodhimieli.fi, suomennokset Ani Sherab

Kuva: freepik